Hindoeïsme – Inleiding

Geschiedenis

Oudste beschaving
Van alle Indiërs is 80% hindoe. Het hindoeïsme wordt de oudste godsdienst op aarde genoemd. Wanneer het geloof precies is ontstaan, weet niemand. Veel hindoes zeggen, dat de godsdienst zich gedurende een periode van meer dan duizend jaar gevormd heeft uit plaatselijke geloven langs de Indus rivier in het huidige Pakistan. Het heeft geen stichter en geen heilig boek. Het is vooral een manier van leven, ook al zijn er wel gemeenschappelijke geloofspunten. Zo geloven hindoes dat iemands ziel na de dood voortleeft in een ander lichaam, van mens of dier. Iemand die goed heeft geleefd wordt herboren in een hogere vorm van leven. Een slecht leven leidt automatisch tot degradatie in een volgend bestaan. Deze keten van daden en gevolgen heet karma. Het uiteindelijke doel is moksha (verlossing), het loskomen van de cyclus van wedergeboorte heet samsara.

Harappa en Mohenjo Daro

De twee belangrijkste steden uit de Indus beschaving zijn Harappa en Mohenjo Daro, beide gelegen aan de Indus rivier in Pakistan. In 1920 zijn deze steden teruggevonden door onderzoekers. De onderzoekers ontdekten dat deze beschaving ongeveer 2000 jaar voor Christus verdween. Het geloof van de mensen bleef wel bestaan.

Ariërs

Zo’n 3500 jaar geleden viel een vijandig volk, de Ariërs, vanuit het noordwesten het gebied van de Indus rivier binnen. Zij introduceerden hun Vedische geloof. Het geloof van de Ariërs mengde zich met het geloof van de lokale bevolking. Hun geloof, goden en heilige geschriften vormen mede het uitgangspunt voor het hindoeïsme

Goden

De Ariërs vereerden goden die verbonden waren met de natuur en de wereld om hen heen. De lofzangen voor deze goden behoren tot de heilige hindoe teksten. En de taal van de Ariërs, het Sanskriet is nog steeds de heilige taal van de hindoes.

Verspreiding

Het hindoeïsme heeft zich via de handel over geheel Azië verspreid. Vanaf het eind van de 19e eeuw zijn veel hindoes als contract arbeider naar Zuid-Amerika, Noord-Amerika en Canada gegaan. Ook zijn veel hindoes naar het Verenigd Koninkrijk vertrokken. Over de hele wereld zijn er nu zo’n 900 miljoen hindoes.

Nederland

Vanaf het eind van de 19e eeuw gingen veel hindoes als contract arbeider werken in Suriname. In Suriname hebben de hindoes een hele gemeenschap opgezet, met o.a. tempels. Toen in 1975 Suriname onafhankelijk werd, zijn er veel hindoes naar Nederland gekomen. In Nederland wonen meer dan 200.000 hindoes. Er zijn nu meer dan 50 hindoe tempels in Nederland.